یزدفردا :محمد حسین تقوائی :اعتراض بی سابقه سه نامزد بازنده در انتخابات ریاست جمهوری دهم نسبت به نحوه برگزاری و نتیجه نهایی شمارش آراء باعث شد تا ستاد انتخابات وزارت کشور دولت نهم هم اقدام بی سابقه ای انجام دهد و اقدام به انتشار جزئیات شمارش آرا در تمام حوزه‌های اخذ رای کنده و حتی تعداد آرا در هر یک از صندوق های اخذ رای را نیز منتشر کند تا بلکه معترضین پاسخ اعتراضات خود را بیابند و از حساسیت های به وجود آمده کاسته شود.
این در حالی است که تاکنون انتشار چنین جزئیاتی از شمارش آراء حوزه های اخذ رای، اطلاعاتی "محرمانه" محسوب می‌شد و در هیچ یک از انتخابات های گذشته سابقه انتشار نداشته است.
اما علیرغم این اقدام وزارت کشور دولت نهم، که می‌توان آن را اقدامی در راستای "اعتماد سازی" توصیف کرد، اعتراضات نامزدهای انتخابات و اطرافیان آن‌ها وارد فاز جدیدی شد.
یکی از اعتراضاتی که پس از انتشار جزئیات آراء حوزه های اخذ رای در نقاط مختلف کشور مطرح شد این بود که چرا در برخی از نقاط کشور تعداد آرا بیش از تعداد واجدین شرایط آن منطقه است؛ به عبارتی مشارکت 100 درصدی یا بیشتر از آن باعث ایجاد شبهه معترضین نسبت به سلامت انتخابات بود.
به دنبال این اعتراضها بود که کامران دانشجو رئیس ستاد انتخاباتی وزارت کشور در شبکه خبر سیمای جمهوری اسلامی حاضر شد و "مسافرپذیر بودن" و همچنین "ییلاقی بودن" آن مناطق را دلیل مسافرت مردم به این مناطق و مشارکت 100 درصدی در این حوزه ها عنوان کرد.
ماجرا به اینجا ختم نشد و برخی از معترضین به نتایج انتخابات، با اشاره به درصد بالای مشارکت در برخی از شهرهایی که نه چندان خوش آب و هوا بودند و نه توریستی، کوشیدند تا در سخنان رئیس ستاد انتخابات وزارت کشور تناقض بیابند؛ استان یزد یکی از استان‌هایی بود که از این ویژگی برخوردار بود.
در همین راستا علی اصغر شریفی راد جانشین رئیس ستاد انتخابات کشور در گفتگو با خبرگزاری فارس بار دیگر به شبهات و اتهامات مطرح شده به شمارش آرا پاسخ داد.
وی در خصوص مشارکت نزدیک به 100 درصدی و بیشتر از آن در برخی نقاط کشور بار دیگر تاکید کرد که علاوه بر میهمان پذیر بودن برخی مناطق کشور، "عبوری" بودن آن مناطق و واقع شدن آنها در مسیر عبور جاده های کشور نیز سبب حضور مسافرین شده و به تبع آن آراء ماخوذه بیش تر از ساکنین در آن مناطق بوده است.
اما اعتراضات و مانور معترضین نسبت به مشارکت های بالا در برخی از مناطق کشور در حالی تبدیل به بهانه ای برای شبهه افکنی در سلامت انتخابات دهم ریاست جمهوری شده است که به گفته شریفی راد در دوره های قبلی انتخابات نیز مشارکت بیش از 100 درصدی در برخی از مناطق کشور وجود داشته و این موضوع تنها مربوط به این دوره از انتخابات نمی‌شود.

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا